Wallcreeper / rotskruiper in de Spaanse Pyreneeën

Rotskruiper, wallcreeper
Rotskruiper, wallcreeper
Rotskruiper, wallcreeper
Rotskruiper, wallcreeper
Rotskruiper, wallcreeper
Rotskruiper, wallcreeper
Rotskruiper, wallcreeper
Rotskruiper, wallcreeper
Rotskruiper, wallcreeper
Rotskruiper, wallcreeper
IMG_2180
Rotskruiper, wallcreeper
Rotskruiper, wallcreeper
Rotskruiper, wallcreeper

Om dit zeer zeldzame vogeltje te fotograferen ben ik naar de Pyreneeën gereisd. De rotskruiper leidt een verticaal leven op de rotswanden en broedt hoog in de bergen, boven de boomgrens. Ik had gehoord dat bergbeklimmers dit vogeltje weleens zien en hoe mooi hij is speciaal wanneer hij zijn vleugels uitspreidt. In de winter leeft het vogeltje lager in de bergen. Bij deze rotswand heb ik afgelopen herfst (2014) anderhalf uur doorgebracht om hem te kunnen fotograferen. Hij vloog af en toe weg maar kwam drie keer terug. Als hij terug was hoorde ik dit aan zijn geluid (scroll naar beneden en druk links op een van de pijltjes om het geluid te horen). Tussen het vogeltje en mijn camera met 400 mm lens een diepe kloof van ongeveer 25 meter breed. Ver beneden onder ons een riviertje. Ik zat in de zon en de rotswand waar ‘mijn’ rotskruiper insecten kwam vangen lag in de schaduw.

 

Leave a Reply

